Vannak olyan bűncselekmények, amelyben a nyomozó hatóságnak akár több ezer feletti tanút kell kihallgatnia. Tekintettel az állandó humán kapacitás hiányra, mivel a Be. /* Büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX. törvény/ lehetővé teszi/ az írásbeli vallomástételt, ezért a kihallgatni kívánt személyek részére megküldésre kerül a jegyzőkönyv, mely tartalmazza a tanúra vonatkozó figyelmeztetéseket, esetleges zárt adatkezeléshez kapcsolódó adatlapot és a kérdéseket.

Igazából ez nem egy hatékony módszer. Az állampolgárnak kényelmes, de a nyomozó általában szenved vele. Tekintettel arra, hogy a tanúk bizonyos kérdések, figyelmeztetések felett nagyvonalúan elsiklanak, olvashatatlanul írnak, nem pontosan a kérdésre válaszolnak és a többi.

Ezekből néhány kiragadott példa:

 A jegyzőkönyvben a kérdések feltétele előtt szerepel az alábbi:

Tanú válasza:

.................................................... (ide kézzel kell beírni a lenti szöveget)

A figyelmeztetést megértettem, kijelentem, hogy tanúvallomásomnak akadálya nincs. XY tanú aláírása

A tanúk erre adott válasza a legkülönbözőbb:

"Nem tudom értelmezni."

"Nem értem mi van fölé írva, számomra ez nem értelmezhető"

"Akadály van, mozgáskorlátozott vagyok"

Az alábbi kérdésekre például ilyen válaszok is születtek:

Kérdés: A napi munkavégzés során kitől kapta az utasításokat? Történt-e változás az utasítás adó személyében, amikor másik céghez került?

Tanú: Történt.

Kérdés: Milyen adózó volt Ön? Saját maga készítette a bevallását, vagy a cég?

Tanú: Önadózó, saját magam makszimum segítettek.

Kérdés: A felsorolt vállalkozásoknál ki volt az Ön munkahelyi vezetője, ki ellenőrizte a munkavégzést, elszámolási kötelezettsége mely személy felé volt?

Tanú: Nem találkoztam senkivel. /lehet itt kéne dolgozni, se főnök, se ellenőrzés, se kötelezettség:) /

Kérdés: Kapott-e formaruhát, viselt-e bármilyen, a cégre utaló ruhát? Milyen logót, megnevezést tartalmazott a munkaruha, kitől kapta és kinek adta le?

Tanú: Igen. A fodrászatban sárga narancsos pólót (gyenge minőségű), a boltban meg piros köpenyt, amin valami felirat volt. Nem adtam le senkinek, azt én kaptam!!!

Kérdés: Nevezze meg a munkahelyi vezetőjét!

Tanú: Öööö. Azt hiszem valamilyen Marika/Béla/Géza/Edit  (bármi ide írható)

A jegyzőkönyvben aztán később valahol felsorolásra kerülnek a vezetőként eljáró személyek. Ezek közt vagy van Marika/Béla stb, vagy nincs. És akkor a tanú válasza arra, hogy ismerősek-e neki az adott nevek:

Tanú: Most már meg van. A Marika/Béla stb. tulajdonképpen a Kiss/Kovács/Nagy/Vékony Kati/Robi/Péter, rá gondoltam, mikor azt írtam néhány kérdéssel előbb, hogy Marika/Béla. :)

A nyomozók kedvence, az a tanú, aki a több oldalnyi kérdést tartalmazó jegyzőkönyvbe

a) azt írja mindenhova, hogy nem emlékszem, nem, igen;

b) vagy minden harmadik, negyedik kérdésre felel, de az egyéb észrevétel rovatot gondosan teleírja. Például ehhez hasonló szöveggel:

"Bocsánatukat kérem, de még sose töltöttem ilyet, amit tudtam leírtam. Ha még kell a segítségem, keressenek nyugodtan. Ha valamit nem jól írtam, vagy nem érthető, akkor se haragudjanak rám. "

:)))

Szerző: Berill Shero  2017.02.18. 19:00 Szólj hozzá!

Címkék: hivatásosok

A bejegyzés trackback címe:

https://berillshero.blog.hu/api/trackback/id/tr4212166403

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása